12/01/2016

JOULUKALENTERI #2 : LEMPIHEVOSET ERI TALLEILTA

Tänään olisi vuorossa toinen luukku joulukalenterista ja aiheena lempihevoset/ponit ratsastuskouluilta, joilla oon käynyt useemmin kuin muutaman kerran. Aloitetaan vaikka aikajärjestyksessä vanhimmasta uusimpaan.

Aloitin siis Vahannan ratsastuskoulussa Ylöjärvellä. Siellä mun lempiponi ol iso valkoinen risteytysponi Roxzanna, eli tutummin Rosa. Rosa oli aika automaatti, joka yleensä tekia kaiken mitä ratsastaja pyysi, eikä sillä juurikaan ollut mitään "ponitemppuja". Se oli myös ihan äärettömän kiltti, jonka takia se olikin aika monen lemppari :D

Kävin Rosalla muutamissa kisoissa ja hyppäsin sillä mm. ekan 60cm etseradan! Rosa oli myös se, ketä toivoin aina tunneille, yllätys :D! Kerran yhtenä kesänä sai vuokrata myös näitä opetushevosia ja vuokrattiinkiin Rosa mulle kolmeksi päiväksi.





Vahannastahan siirryin Kartanon ratsastuskoululle, jossa mun lemppariksi tuli Hanninkhoeve's nightwish, eli Topi. Topista oon kertonut jo aiemmin , mutta tässä tiivistys:
Topi tuli Kartanolle aika osaamattomana ja sainkin mennä sillä heti kun se saapui. Aloin ratsastaa yhä enemmän Topia ja siitä muodostuikin mun vakkari. Aloin myös Topin hoitajaksi, Topi oppi tosi nopeesti ja aloin käymään sillä valmennuksissa, sekä ratsastin sillä myös yleensä tunneilla kaksi kertaa viikossa. Välillä kävin myös liikuttamassa sitä viikonloppusin. 
Kun Topin kunto kasvoi, se alkoi pukittelemaan ja ne ei todellakaan olleet mitään pikkupukkeja! Aluksi ne olivat vain ilopukkeja, mutta myöhemmin siitä tuli vähän tapa, johon vaikutti myös vääränlaisen satulan tuoma jumitus ja selän kipeys. Kävin Topilla kisoissa suht. usein, mutta yksiä lukuunottamatta ne olivat oman tallin kisoja.
 Kesän 2014 jälkeen aloin vuokraamaan Topia, mutta olin jo kesän ajan ollut melkeimpä ainoa, joka sillä ratsasti, sillä se heitti kaikki selästään. Yhdessä valkussa talvella tipuin niin pahasti Topin rodeopukkisarjasta ja kun kaiken lisäksi se jäi vielä pukittamaan mua kohti (ja melkein osuikin), niin tallin omistaja päätti, ettei sillä saa hypätä turvallisuussyistä. Jatkoin silti menemistä sillä sileellä, mutta ei sitäkään enää kauaa saanut tehdä, sillä yhdellä tunnillä tipuin mm. 3 kertaa ja paljon enemmän oli kertoja samalla tunnilla, kun roikuin kaulalla. Loppuvuoden sitten taluttelin ja irtojuoksutin sitä ja vuodenvaihteen jälkeen se myytiin. Se oli silloin tosi kova paikka, mutta se helpotti kuitenkin, että tiesin, että se pääsee hyvään kotiin.
Nykyään sen selkä on kai täysin kunnossa ja voi ratsastaa normaalisti :)






Kartanolta siirryinkin sitten Niihamaan ja kuvioihin tuli mukaan Joep, eli Juippi. Musta pikkuponi tamma, jolla sain melkein heti mennä ja olin ihan innoissani ja tykästyin siihen ekasta tunnista lähtien. Välillä mulla oli sellainen kausi, että en tykännytkään Juipista, koska ei mennyt hyvin(=en osannut ratsastaa sillä vielä), mutta jossain vaiheessa aloin menemään sillä enemmän ja tykästyin uudestaan ja siitä tuli mun lempiponi Niihamasta tähän päivään asti.
Kahdet ekat kisat Niihamassa menin Juipilla, molemmilla kerroilla tipuin :D Kuitenkin kun aloin ratsastaa Juippia enemmän, alkoi mennä paremmin ja paremmin ja tuntsarit oli ehdottomasti meidän huippuhteki! Ja niinkuin Tyttelikin sanoi, että "Juippi on opettanut mut ratsastaa" ja se on kyllä ihan totta!
Haluaisin vielä joskus kyllä mennä Juipilla, täytyy kattoo, koska pystysin!





Vaikka en ole käynyt vakitusesti muilla talleilla tunneilla kuin näillä, ajattelin vielä esitellä Alavudelta lempihepan, koska olen ollut siellä kuutena vuoten leirillä ja muutenkin käynyt tosi usein irtotunneilla.
Irtotunneilla olen aina, ja leireilläkin monella tunnilla mennyt suomenhevosruuna Ilaron Mustalla, eli Ilarolla. Siitä tuli heti alusta alkaen mun lemppari ja ekasta kerrasta lähtien oon toivonut sitä aina. Tallin omistaja tietää kyllä sen, ja siksi sain aina mennäkkin sillä irtotunneilla.
Ilaron kanssa oon päässyt hyppäämään ekat kasikympit, paljon ennenkuin pääsin sitä omilla tunneilla tekemään. Se on myös sellainen "luottoratsu", jonka voi laittaa kelle tahansa, mutta suht. monilla se on kuitenkin vähän laiska. Mulla se on kuitenkin ollut aina reipas ja se on ollut eka heppa, jolla oon päässyt hyppäämään ihan kunnonkokoisia maastoesteitä. Viimeisellä leirillä päästiin hyppään reilu ysikympin suht levee maastoestekin ja ope sano et "Ilaro luottaa Pauliinaan kyllä kuin kiveen!" Ilaro on opettanut mulle tosi paljon. Ilaron kanssa ollaan hypätty myös mun este-ennätys, eli 95cm.
Nykyään sillä ei enää hypätä isoja, sillä se on jo 18. Oon päässyt kuitenkin kokemaan Ilaron kanssa tosi paljon ja kun oon käynyt irtotunneilla, tuntuu, että se aina muistaa mut! <3





Tässä olikin tää postaus. Toivottavasti tykkäsitte! Muistakaa tulla katsomaan huomenna kolmas luukku ;)

~Pauliina

8 kommenttia:

  1. Ihana postaus! Olitte Topin kanssa kyllä niin ihana pari, ettei toista oo!<33 Mutta muutkin oli tosi ihanan näkösiä :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti paljon! Ja Topi oli kyllä ihana, vaikka perä vähän lensikin :D<3

      Poista
  2. Ihania kuvia<3 ja muutenkin mielenkiintoinen postaus!

    VastaaPoista
  3. Tosi kiva postaus ja erilaisia hevosia esittelyssä! :) Mä voisin kuvitella tykkääväni näistä eniten Ilarosta, se kuulosti tosi ihanalle ja on kyllä myös hurjan kaunis hevonen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Joo, Ilaro on kyllä ihan huippu ja sopii tosi monelle erilaiselle ratsastajalle :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! :--)